Strona Główna » Biznes » Outsourcing – pokrótce o wadach i zaletach.
Outsourcing – pokrótce o wadach i zaletach.

Outsourcing – pokrótce o wadach i zaletach.

– Wady i zalety.

Outsourcing, kolejny nie za długi artykuł o omawiający outsourcing.

Postanowiłem opisać jego wady i zalety, aby każdy mógł samemu ocenić, w jakim stopniu się opłaca i na jakim stopniu rozwoju swojego biznesu, warto zacząć z niego korzystać.

Tak więc zapraszam do czytania.

Najpierw zajmę się opisaniem „wad”, których jest mało i można je zniwelować, to właśnie od nas zależy czy pozwolimy im zaistnieć, ponieważ wynikają one z nieodpowiedniego wykorzystania usług outsourcingu.

Nieprzemyślane pozbywanie się funkcji, które mogą być ważne dla firmy i przekazywanie ich podmiotom zewnętrznym, może skutkować utratą przewagi na rynku.

Korzyścią płynącą z outsourcingu jest redukcja wydatków, lecz zbyt duże zaangażowanie się w ich zmniejszenie, może prowadzić do działania na granicy opłacalności dla wykonawcy, co automatycznie pociągnie za sobą jakość usługi.

Częsta zmiana wykonawców, szczególnie w przypadku projektów długoterminowych, narazi nas na dodatkowe koszty, oraz odbije się na jakości i terminie realizacji. Dlatego zmiany dopuszczane są jedynie wtedy, gdy wykonawca nie spełnia warunków projektu, ukazuje to jednak naszą nieprzemyślaną decyzję w czasie wyboru pierwszego wykonawcy.

Możemy również doprowadzić do ogólnego obniżenia jakości oferowanych przez nas usług oraz uzależnienia się od firm zewnętrznych, dodatkowo, jeżeli prowadzimy dużą firmę i nagle chcemy przenieść dowolny dział na zewnątrz, to nie unikniemy masowych zwolnień, co może negatywnie odbić się na wizerunku naszej firmy.

Jako wadę można również uznać, dużą rozbieżność w jakości oferowanych usług, co może doprowadzić do wybrania złej agencji, osoby, do wykonania zlecenia, zdarza się, że cena nie idzie w parze z jakością, co na początku może niektórych niepotrzebnie zniechęcić.

Ty tyle wad, jak widać, nie są one straszne, a przy odrobinie chęci można im zapobiec.

Czas przyjrzeć się co otrzymamy w zamian.

Przede wszystkim redukcja kosztów i uzyskanie większej ilości czasu dla samego siebie, są to niepodważalnie dwie najbardziej interesujące zalety.

Dostęp do grupy fachowców, wiemy komu, powierzamy nasz projekt, osoby takie wielokrotnie przewyższają doświadczeniem i wiedzą pracowników, których moglibyśmy zatrudnić na etacie.

Jesteśmy niezależni od kaprysów losu, które mogą przydarzyć się pracownikowi etatowemu lub nam np. choroba, urlop, ciąża, opieka nad dzieckiem i inne zdarzenia losowe. Zawierając umowę z agencją outsourcingową, nie zawieramy jej tylko z jedną osobą, ale z całą dostępną grupą specjalistów.

Możemy pozwolić sobie na fachowców, których normalne zatrudnienie byłoby zbyt kosztowne.

Maksymalizacja efektów w czasie pracy, pracownicy outsourcingowi pracują, wtedy kiedy mają zlecenie, jeżeli zachodzi taka potrzeba nawet w soboty i niedziele, nie naliczają sobie również nadgodzin.

Jeżeli nie musimy utrzymywać wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej dla zadań skomplikowanych, możemy pozwolić sobie na wykwalifikowany zespół do zadań podstawowych.

Pozwala odciążyć niektóre działy firmy.

Zwiększenie jakości oferowanych usług, dzięki wykonywaniu pracy przez specjalistów.

Możemy również łatwiej kontrolować wydatki, a wolne środki angażować w podstawową działalność naszej firmy lub przeznaczyć je na nasz rozwój osobisty.

Zapewniamy sobie również fachowe doradztwo przy składaniu zlecenia.

Jak wspominałem wcześniej z uwagi na wielkość rynku światowego, mamy dosyć duże pole manewru przy negocjowaniu warunków.

Każda porządna agencja lub osoba prywatna, zajmująca się wykonywaniem usług outsourcingowych, zapewnia nam dostęp do najnowszej technologii, dzięki czemu automatycznie wzrasta nam jakość wykonanej usługi.

Możemy skoncentrować się np. na uzyskaniu przewagi konkurencyjnej, niezamartwiająca się o powierzone zadania.

Uzyskujemy również gwarancję jakości wykonanej usługi.

Nie są, to wszystkie zalety, jednak artykuł miał być krótki, dlatego zawiera on tylko kilka zalet, celowo nie w pełni je omawiałem, aby każdy mógł sam spróbować znaleźć jeszcze chociaż trzy dodatkowe zalety, wyraźnie jednak widać, że dominują one nad wadami.

Dzięki outsourcingowi możemy skupić się na kliencie i jego potrzebach, pomoże on osobą działającym na własną rękę tak samo, jak i wielkim korporacjom.

Wybór wydaje się oczywisty, w dzisiejszym świecie outsourcing jest strategicznym narzędziem biznesowym, które pozwala osiągnąć maksymalne wyniki. Bez niego sami ograniczamy nasze możliwości, zyski oraz niepotrzebnie marnujemy swój czas, który moglibyśmy spędzić inaczej niż w biurze przed ekranem komputera.

Na dziś to tyle.

Pozdrawiam

Wojciech Woźniak

 

3 komentarze

  1. Kolejny dobry artykuł.Dobrze wiedzieć o tym ,że nieumiejętne wykorzystanie outsourcing’u
    może doprowadzić do uzależnienia się od firm z zewnątrz.Artykuł zachęcił mnie do poszukania samemu trochę informacji o tym zagadnieniu w sieci.Pozostaje tylko jeszcze czekać, na kolejny równie interesujący artykuł na tej stronie.Pozdrawiam.

  2. A ja się niestety nie mogę zgodzić z ogólnym pozytywnym wydźwiękiem artykułu.
    Należy mieć na uwadze, że firmy outsource’ingowe to nie instytucje charytatywne. One muszą zarobić na swoich klientach. Bardzo często niestety dzieje się to kosztem jakości oferowanych usług.
    Przypuśćmy, że podpisujemy kontrakt na świadczenie usług obsługi IT przez firmę zewnętrzną, opiewający na ustaloną kwotę miesięczną X.
    Nasz kontrahent doskonale zdaje sobie sprawę ile czasu w miesiącu „opłaca” mu się spędzić na obsłudze naszej firmy i stara się nie przekraczać tego limitu. To generuje konkretne koszta, które ponosimy my: zlecane zagadnienia do rozwiązania wykonywane są pobieżnie (byle szybciej), co zaowocuje ich ponownym pojawieniem się; wykonywana przez nas praca może zostać wstrzymana przy nagromadzeniu się niedoróbek; realizacja powierzonych prac przeciąga się (np osiągnięto w połowie miesiąca pułap opłacalności wartości kontraktu, więc kolejne zlecenia będą realizowane w następnym okresie).
    Co więcej warto byłoby się zastanowić nad kwestią sytuacji kryzysowej. Przypuśćmy, że w naszej firmie popsuły się główne urządzenia informatyczne (serwery itp), do tego stopnia, że uniemożliwia to zupełnie pracę całego przedsiębiorstwa. Przypuśćmy, że taka sama sytuacja ma miejsce w 2 lub 3 innych firmach obsługiwanych przez naszą firmę outsource’ingową, w nakładających się na siebie terminach.
    Co w takim przypadku robi ta firma? Kalkuluje.
    Pracownicy – specjaliści są wysyłani w pierwszej kolejności do tych z firm, które przynoszą większe zyski (powiedzmy kwoty 4X, 3X, 2X), a jeśli my płacimy tylko kwotę X, to cóż, jesteśmy na końcu kolejki, więc zamiast natychmiastowej pomocy i usunięcia awarii tracimy tylko cenne godziny jeśli nie dni, podczas których firma traci kolejne pieniądze.
    Nie przekreśla to rzecz jasna zalet „zlecania na zewnątrz”, jednak potencjalne koszty mogą być znacznie większe niż się wydaje. Trzeba być świadomym, że pomiędzy firmą outsource’ingową, a jej klientem nigdy nie będzie współpracy, ponieważ cele stron są w dużej mierze kolizyjne.
    Firma specjalistyczna dąży do zarabiania na nas, a my do ograniczania kosztów (nie tylko finansowych). W takich warunkach bardzo trudno jest wypracować wspólny kierunek działań, a i tak w każdym przypadku któraś ze stron będzie poszkodowana.

  3. Największym błędem myśleniowym jest oczekiwanie oszczędności wynikających wprost z powierzenia usług w outsourcing. Wręcz przeciwnie, to ma i musi kosztować więcej. Właśnie z powodów pozostałych zalet wymienionych w artykule. To z tego powodu wszyscy narzekają na niską jakość usług (sprzątanie, ochrona). Skoro firma nie chce godziwie zapłacić za tzw. „święty spokój” to niech go nie oczekuje. Płaci mało, ma problemy. W USA, gdzie wyrósł outsourcing, nie podkreśla się oszczędności, owszem mogą czasami zaistnieć lecz nie jako reguła. Powodem wykorzystywania fachowców poprzez outsourcing jest uwolnienie mocy (personalnych, intelektualnych itd.) by skupić uwagę za swoim „core business”.
    Powielanie stereotypu outsourcing=taniej nie prowadzi do rozwoju. Wręcz przeciwnie!

Zostaw Odpowiedź

Twój adres email nie będzie opublikowany. Zaznaczone pola są wymagane *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.