Strona Główna » Biznes » Kaizen – 10 zasad strategii kaizen.
Kaizen – 10 zasad strategii kaizen.

Kaizen – 10 zasad strategii kaizen.

KaizenOto kolejny artykuł z cyklu o , tak jak zapowiadałem przyjrzymy się dziesięciu zasadom, oraz zgodnie z prośbą czytelnika opiszę przykładowe zastosowanie nie tylko w biznesie lecz także w życiu, dziś opiszę dwie pierwsze zasady, a kolejne będę opisywał w następnych artykułach.

To tyle wstępu zapraszam do czytania.

W kaizen oprócz dwóch głównych zasad, o których pisałem ostatnio, mamy także dziesięć zasad ogólnych, pomagających w zrozumieniu istoty kaizen.

10 zasad kaizen:

  1. Problemy stwarzają możliwości.
  2. Pytaj 5 razy „Dlaczego”.
  3. Bierz pomysły od wszystkich.
  4. Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia.
  5. Odrzucaj ustalony stan rzeczy.
  6. Wymówki, że czegoś nie da się zrobić, są zbędne.
  7. Wybieraj proste rozwiązania, nie czekając na te idealne.
  8. Użyj sprytu zamiast pieniędzy.
  9. Pomyłki koryguj na bieżąco.
  10. Ulepszenie nie ma końca.

Niektórzy pewnie teraz zauważą, że zasady różnią się od tego, co stosowali w swoim życiu i biznesie. Tak jak pisałem, dziś omówię pierwsze dwie zasady

„Problemy stwarzają możliwości”

Może dla niektórych osób brzmi to komicznie, ale tak właśnie jest.

Nie patrz na problem jak na zło konieczne, staraj się go wykorzystać na swoją korzyść, analizując, dlaczego powstał, zapobiegniesz jego odnowieniu w przyszłości, a dodatkowo po drodze możesz znaleźć inne kwestie, które mogą wymagać ulepszenia.

Przykład:

Biznesowy – problem z wyświetlaniem firmowej strony, przyczyna zużycie transferu na hostingu.

Rozwiązaniem będzie wykup lepszego pakietu hostingowego, przy okazji podpinamy pod stronę narzędzie monitorujące obecnie zużyty transfer i informujące nas, kiedy będzie on bliski wyczerpania. Udało nam się rozwiązać nasz problem, a przy okazji zapobiegliśmy jego powstaniu w przyszłości.

Życiowy – pojawiają się problemy z nadciśnieniem, przyczyna siedzący tryb życia i nieodpowiednie odżywianie.

Rozwiązaniem jest konsultacja z lekarzem oraz dietetykiem, dodatkowo stwierdzamy, że warto zadbać o swoje ciało i zaczynamy regularnie ćwiczyć. Udaje nam się opanować ciśnienie, dodatkowo poprzez regularne ćwiczenia wzmacniamy serce i ogólną wytrzymałość organizmu, co pomoże nam uniknąć problemów w przyszłości.

Oczywiście są to tylko dwa proste przykłady. Zasadę możemy odnieść do każdego problemu, jaki spotyka nas w życiu i warto ją zapamiętać.

„Pytaj 5 razy »Dlaczego«”.

Jest to powszechnie znana i stosowana metoda wykrywania przyczyn problemów.

Zadanie kilku pytań „Dlaczego” pozwala poznać główną przyczynę oraz skupić się na jej skutecznym rozwiązaniu. Oczywiście nie zawsze będzie to 5 pytań, lecz rzadko zdarza się, aby trzeba było pytać dalej po piątym.

Przykład:

Biznesowy – brak papieru w drukarce.

  • Dlaczego w drukarce nie ma papieru?
  • Pracownik go zabrał.
  • Dlaczego pracownik zabrał papier z drukarki?
  • Potrzebował go, aby sporządzić notatki.
  • Dlaczego pracownik wykonuje notatki na papierze drukowym?
  • Ponieważ papier biurowy się skończył.
  • Dlaczego papier biurowy się skończył?
  • Zostało złożone za małe zamówienie.
  • Dlaczego zostało złożone złe zamówienie?
  • Ponieważ wskutek awarii prądu straciliśmy część danych.

Tak oto doszliśmy od zwyczajnego braku papieru do prawdziwej przyczyny problemu,

Zauważcie, że jeśli skończylibyśmy pytać po pytaniu, dlaczego papier biurowy się skończył, uznalibyśmy, że winę ponosi jedynie pojedyncze złe zamówienie. Nie uchroniłoby to nas przed takim samym problemem w przyszłości.

W tym przypadku rozwiązaniem jest wyposażenie komputerów w zasilacze awaryjne UPS, podtrzymujące działanie komputera w przypadku awarii prądu.

Życiowe

Podam tylko kilka hipotetycznych sytuacji. Spróbujcie sami dla próby na nie odpowiedzieć.

  • Dlaczego mam problemy ze zdrowiem?
  • Dlaczego mam problemy finansowe?
  • Gdzie są moje klucze? ;)
  • Dlaczego nie mogę znaleźć partnera/ki?

Wszystko to tylko przykłady, lecz zadanie sobie tych kilku pytań może naprawdę szybko dać nam odpowiedź na problem, który nas trapi. Pamiętajcie jednak że ciągle jest, to metoda gdzie do wyniku dochodzimy drogą dedukcji, która może być błędna, dlatego należy sprawdzić czy nasz „wynik” to prawdziwa przyczyna.

Kolejne zasady opiszę w następnych artykułach, wszelkie pytania zadawajcie w komentarzach, piszcie też, jeżeli chcielibyście, abym którąś zasadę omówił wcześniej.

 

 

 

Zostaw Odpowiedź

Twój adres email nie będzie opublikowany. Zaznaczone pola są wymagane *

*