Strona Główna » Biznes » Czy wiesz czym jest zasada Pareto?

Czy wiesz czym jest zasada Pareto?

Zasada Pareto

Pareto – co mówi Ci to słowo? Czy wiesz czym jest i jak działa zasada Pareto? Na początek poznaj jej krótką historię.

Zawdzięczamy jej „istnienie” Vilfredo Pareto włoskiemu socjologowi oraz ekonomiście, który na podstawie analizy danych statystycznych w roku 1897 stwierdził że 80% majątku kraju jest w posiadaniu 20% ludności Włoch.

W 1941  Joseph Juran w badaniach nad jakością zauważył że 80% problemów jest powodowanych przez 20% przyczyn, więc użył do opisu większej ilości zjawisk nazwy „Zasada Pareta”

Często nazywa się to też zasadą .

Np. Tylko 20% klientów przynosi 80% zysków, akurat jest to bardzo przydatna informacja, którą można wykorzystać w biznesie, nie pozwól sobie na stratę czasu i zajmowanie Ci głowy przez klientów, których zamówienia przynoszą bardzo małe zyski lub którzy nawet nie składają potem zamówienia. Jeżeli przeanalizujesz swoje dane, to stwierdzisz zapewne że klienci, którzy zajmują bardzo mało czasu, generują często największe dochody.

Dlatego to właśnie takim klientom powinieneś poświęcić swoją uwagę i nie obawiać się utraty osób, które tylko zawracają głowę nie generując przy tym zysków lub jedynie bardzo małe, pamiętaj aby szanować swój czas.

Oczywiście 80/20 nie jest niezmienne, najczęściej pojawia się w obserwacjach, lecz czasem może być to np. 40/60, bardzo rzadko jeżeli w ogóle zdarza się aby było to 50/50. Więc 100% pracy nie może być odpowiedzialne za 100% zysków.

W czym może nam to jeszcze pomóc?

W organizacji swojego czasu oraz pracy, możemy łatwiej wyznaczyć priorytety przez co możemy osiągnąć lepsze w krótszym czasie. Również jeżeli ktoś z was pracuje w grupie, może łatwiej rozdzielić obowiązki biorąc pod uwagę umiejętności oraz użyteczność poszczególnych członków.

Pamiętaj więc że można pracować albo ciężko albo efektywnie.

Wyobraź sobie sytuację, w której chciałbyś przybliżyć komuś branżę lub firmę, w której pracujesz. Mógłbyś poświęcić czas na zgłębienie całej historii firmy, początków branży i innych nudnych i nie przyciągających uwagi szczegółów, możesz także wybrać część najciekawszych informacji, które przytoczysz na spotkaniu co zaowocuje wzbudzeniem zainteresowania oraz nie zanudzi naszego współrozmówcy.

Większość z was pamięta zapewne bum jaki nastąpił w latach 90′ ubiegłego wieku na branże MLM oraz różnej maści domokrążców. Byli oczywiście ludzie, którzy wzbogacili się chodząc po ludziach i prezentując produkty nawet osobiście znam takie osoby. Jednakże oni wiedzieli jak zachęcić klientów do siebie, aby dopiero potem zachęcić ich do skorzystania z produktów firmy, w której pracują.

Przypominają mi się sytuację kiedy przyszedł do moich rodziców Pan z odkurzaczem, siedziałem tylko i słuchałem jak przez półtorej godziny stara się on przekonać nas do zakupu. Trafił dobrze czego sam nie wiedział, ponieważ w tamtym czasie moi rodzice chcieli zakupić odkurzacz dla alergików, niestety w żaden sposób nie zachęcił nas do sfinalizowania transakcji. Przez prawie godzinę opowiadał nie o produkcje, tylko o historii firmy, jak powstała, dlaczego, jakie mają , że ich produkty są najlepsze a reszta firm to szmelc.

Robił to jeszcze dosyć nieudolnie, był bardzo spięty co nijak nie wpływało na polepszenie jego wizerunku w naszych oczach.

Potem zaczął opowiadać chwilę o sobie aby na koniec zaprezentować jak świetnie działa jego produkt, tylko jak mogę kupić produkt, o którym nic nie wiem za to znam historię firmy, która go wypuściła.

Zmarnował czas swój oraz nasz żeby przekazać nam nic nie warte informacje, mógł równie dobrze się w ogóle nie odzywać lub porozmawiać z nami o czymkolwiek innym, a efekt byłby taki sam. Gdyby ten człowiek, przygotował się i zaprezentował nam tylko najważniejsze informacje o produkcje, następnie przedstawił jego działanie i porównał w sposób normalny swój produkt do produktów konkurencji, wtedy zapewne kupilibyśmy go. Niestety o produkcje wiedziałem tyle że istnieje i jest „najlepszy”.

Odpowiedz sobie na pytanie, czy jak idziesz do sklepu zakupić jakikolwiek produkt to chciałbyś przez godzinę słuchać jak powstał, dlaczego, jak powstała firma i że ich produkt jest najlepszy na świecie? Czy może wolałbyś poznać specyfikację techniczną, czas trwania gwarancji oraz porównać go z innymi produktami?

Zobacz jaki ogrom informacji zostałby przekazany Tobie w przypadku pierwszym, a jak mały w przypadku drugim, które informacje uznajesz za bardziej przydatne?

Pamiętajcie więc o dobrym zastosowaniu tej zasady, a szybciej zaczniecie osiągać zamierzone efekty.

Na dziś to tyle.

Pozdrawiam.